Nordas.se – en ’’blogg’’ som uppdateras allt mer sällan

– en ’’blogg’’ som uppdateras allt mer sällan

’’Dance you off’’ är för banbrytande – är jag för gammal för Melodi-festivalen?

Unge Benjamin Ingrosso segrade i årets Melodifestival med en låt som både internationella juryn och svenska folket hade som favorit – ’’Dance you off.’’ Som jag skrev förra året om ESC-vinnaren från Portugal, ett svårbegripligt bidrag, och jag känner lite av den känslan nu också. Eller, ’’Dance you off’’ är väl egentligen enklare att förstå än Portugals sega ballad, men jag känner inte att det är en låt som har i Melodifestivalen att göra. Den är kanske utanför min zon, den är för banbrytande. Felet ligger hos mig. Jag är 46 år nu, börjar komma i den åldern då man upplever att man inte riktigt begriper sig på dagens musik. Jag har upplevt Melodifestivalen sedan tidigt 80-tal, minns när Carola slog igenom med ’’Främling’’ 1983, Herreys seger i ESC 1984 och när Lotta Engberg höggravid sjöng om bugg och Coca-Cola 1987. För 30 år sedan, 1988, skickade vi Tommy Körberg med ’’Stad i ljus’’, till Dublin. Då vann Celine Dion med ’’Ne partez pas sans moi’’.

   Men åter till 2018. Benjamin Ingrosso är naturligtvis värd all framgång han kan få, men jag tycker det känns lite osäkert, lite vanskligt att skicka honom till Eurovision Song Contest. Min favorit gick det riktigt illa för. Mendez hamnade sist. Men det berodde enbart på internationella juryn, som inte gav hans bidrag ’’Everyday’’ mer än 2 poäng. När folket gav sina röster fylldes det på med 62 till, totalt 64 alltså. Folkets röster till Mendez var i antal det tredje största efter Ingrosso och Felix Sandman. Lik förbannat tog sig inte Mendez upp i resultatlistan. Jag förstår inte varför det blev en sån flopp. Bidraget var ju ett av de starkaste i år, med en internationell touch som jag tror skulle tilltalat öststaterna. Trodde att jumboplatsen skulle tas av Rolandz, men Robert Gustafssons dansband hamnade på tionde plats med ’’Fuldans.’’ Juryn gav Rolandz 24 poäng, sedan fick de 51 poäng av folket. Men seriöst? Hur röstar juryn? Ett bidrag på svenska borde inte rankas högre än ett på engelska. Med det menar jag att det är lättare att tävla i Eurovision Song Contest om texten är på engelska.

   I stora drag har årets Melodifestival känts udda på något sätt. Humorn har varit torr och anonym. Programledaren David Lindgren har säkert gjort sitt bästa med det manus som funnits, men det har aldrig riktigt lyft. Att han tappade byxorna och klev ut på scenen endast i kalsongerna, för att sedan göra en Lill Lindfors, det vill säga veckla ut kläder ur tomma intet, var väl mest iögonfallande i år, men kanske inte så roligt. Han var ju avklädd under förra året också, då han ledde festivalen tillsammans med Clara Henry och Hasse ’’Kvinnaböske’’ Andersson. Då visade han upp ’’pappabrösten’’, skrev tidningarna. Men sjunga kan han, David. Han utklassar de flesta artisterna i tävlingen med sin pipa. Melodifestivalen 2018 har fått utstå enormt mycket negativa skriverier i tidningarna. Man har kunnat läsa om allt från ’’rövshow’’ till att vissa artister borde ’’bötfällas’’ på grund av att de sjungit för dåligt. Till och med etablerade artister och komiker som Sven Melander och Babben Larsson har kritiserat hur festivalen lagts upp och bristerna i manus. Sven Melander var så kritisk att han fick gå ut och be om ursäkt i sin kanal på youtube ett par veckor efter sitt utspel. Det var ju inte David Lindgren som person han ville åt, utan snarare SVT:s brist på idéer och dåliga manus. David hade sagt på en presskonferens att han upplevde kritiken som ’’ett knivhugg i ryggen’’ och att han inte skulle ge kollegor kritik, i alla fall inte på det här sättet, under en produktion. Det var främst det som föranledde Melanders ursäkt.

  ’’Reklamavbrotten’’ där Anna Book gör låtsasreklam för olika Mello-produkter föll inte heller i god jord, och ska man vara ärlig så hade inslaget kunnat strykas. Book själv var i början tveksam till att medverka, men valde ändå att göra det. Hon om någon borde väl ha koll på vad som är gångbart, både i Melodifestivalen och andra sammanhang. ’’FAB-Freddies’’ insats? Ja han, eller hon, kanske hen, och allt glitter och ’’hollidalidoo’’ blev stundtals för mycket. Men visst, David behövde kanske en sidekick, men att skjuta ut t-shirtar ur någon sorts kanon, nja, det finns säkert andra lösningar på hur man ska agera som sidekick. Jag hade varken sett eller hört talas om FAB-Freddie tidigare, men han har varit barnprogramledare i Barnkanalens Morgonshow och även synts i realityserien Wild Kids.

   Frågan är hur SVT ska vända på steken till nästa år. Tittarsiffrorna dalade under denna säsong, särskilt under Andra chansen, som fick sin sämsta tittarsiffra sedan 2011, en bra bit under tre miljoner, men då var inte antalet tittare som såg programmet via playtjänsten medräknade. Men i finalen slogs röstningsrekord med över 13 miljoner registrerade röster, de flesta gjorda i den så kallade hjärtappen, där ingen kostnad tas. Tittarsiffrorna för finalen har kommit och de visar att omkring 3,5 miljoner såg sändningen, och den siffran får betecknas som ganska låg. För bara några år sedan var det nästan en miljon fler tittare, men då var möjligheterna att se på tv direkt på nätet inte lika utbyggda som nu. När årets festival nu är över, och kvällstidningarnas rapportering har nått sin hamn, erkänner högt uppsatta personer på SVT att årets festival inte blev som det var tänkt på vissa områden, och då syftar man bland annat på antalet tittare. Under festivalens gång var det ingen som sa så, utan tittarsiffrorna var helt i linje med dagens tv-landskap.

   Allt fler röster höjs för att göra festivalen kortare, kanske högst tre veckor, två semifinaler och en final. Nuvarande koncept med turné i sex veckor har funnits sedan 2002. I Finland har man ingen långdragen turné. I år avgjordes landets melodifestival under en och samma kväll, med samma artist som sjöng tre bidrag. Det skulle aldrig gå i Sverige, i alla fall inte under Christer Björkmans era. Det finländska upplägget liknar det i Sverige på 1960-talet. Vid flera tillfällen fick inte den som vann i Sverige åka till Eurovisionen, utan en annan artist utsågs. Till exempel så fick Lill-Babs åka i Siw Malmkvist och Gunnar Wiklunds ställe 1961 och framföra låten ’’April, april’’ som Siw Malmkvist vunnit med. Anledningen var att Siw under framträdandet glömde bort texten och började tralla, skratta och vissla, samtidigt som hon bad publiken att låta bli att skratta. Pressen kritiserade henne för att ha ’’spelat apa.’’ Det var andra gången som Malmkvist nekades att tävla internationellt.

   Eurovision Song Contest inleds med semifinal 1 den 8 maj, för att fortsätta med semifinal 2 den 10 maj. Då sätts vår 20-åring på prov. Det är nog ingen risk att vi missar finlen. Det har bara hänt en gång – 2010, då Anna Bergendahl misslyckades med ’’This is my life’’. Lördag 12 maj avgörs allt i Lissabon. Lycka till, alla som känner att de behöver det.




Foto: Stina Stjernkvist/Melodifestivalen SVT
HOPPFULL SEGRARE. Benjamin Ingrosso showar för fotograferna när han vunnit Melodifestivalen. Nu är han Sveriges hopp i Eurovision Song Contest i Portugal i maj.

Resultat Melodifestivalen 2018:
(Jurygruppernas röster först)

1. Benjamin Ingrosso: ”Dance you off” 181 poäng (114 + 67)
2. Felix Sandman: ”Every single day” 158 (94 + 64)
3. John Lundvik: ”My turn” 128 (66 + 62)
4. Samir & Viktor: ”Shuffla” 114 (54 + 60)
5. Mariette: ”For you” 113 (64 + 49)
6. Liamoo: ”Last breath” 105 (52 + 53)
7. Margaret: ”In my cabana” 103 (62 + 41)
8. Martin Almgren: ”A bitter lullaby” 84 (43 + 41)
9. Renaida: ”All the feels” 81 (30 + 51)
10. Rolandz: ”Fuldans” 75 (24 + 51)
11. Jessica Andersson: ”Party voice” 70 (33 + 37)
12. Mendez: ”Everyday” 64 (2 + 62)


Publicerat 2018-03-23
Vann rätt låt? Skriv i gästboken!

Nordas.se – galleriet
Aktuella utställningar:
De fyra årstiderna – vintern

Öppet alla dagar dygnet runt.

Välkomna!
Kalender: April 2018
free hit counters
Dell Computers Coupon Deals
Antal besökare sedan 9 mars 2009.