Köp- och leveransvillkor
Då gör vi köpvillkoren så de gäller både privatpersoner (konsumenter) och företagskunder (B2B), med tydliga skillnader där lagen skiljer sig (t.ex. ångerrätt, reklamation m.m.).
Du kan klistra in detta direkt på sidan och sedan bara fylla i dina riktiga uppgifter.
Köpvillkor – Nordas.se webbutik
Senast uppdaterad: 2025-12-17
Dessa köpvillkor gäller när du gör en beställning via Redats webbutik (”vi”, ”oss”).
Villkoren gäller både för privatpersoner (konsumenter) och företag, men på vissa punkter skiljer sig villkoren åt. Där det är skillnad är detta särskilt angivet.
Genom att genomföra en beställning accepterar du våra köpvillkor.
1. Företagsuppgifter
Företagsnamn: NordAS [NordAssistans Sverige AB]
Org.nr: [556974-8741]
Adress: [Lövbergavägen 7, SE83335, Srömsund]
E-post: [info@nordas.se]
Telefon: [0670-30000]
2. Målgrupp – Privatperson & Företag
Privatperson/konsument: Du handlar som fysisk person för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Konsumentköplagen och distansavtalslagen gäller.
Företag: Du handlar för ett företags räkning (inkl. enskild firma). Köplagen gäller och flera tvingande konsumentskyddsregler gäller inte.
För företag kan vi avtala om andra villkor än för konsument, vilket framgår nedan.
Om du uppger ett organisationsnummer, räknas du normalt som företagskund.
3. Beställning och avtal
En beställning blir bindande när vi har bekräftat den via e-post (orderbekräftelse).
Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning, t.ex. vid:
misstänkt bedrägeri
uppenbart felaktiga prisuppgifter
felaktiga kunduppgifter
bristande ekonomi / anmärkningar
Företagskund: Beställning anses göras av behörig firmatecknare eller annan person med fullmakt att handla för företagets räkning.
4. Priser och betalning
Alla priser anges i SEK inklusive moms för privatpersoner. För företag kan priser förekomma exklusive moms där detta anges tydligt.
Eventuell fraktkostnad visas i kassan innan du slutför köpet.
4.1 Betalningssätt
Vi erbjuder ett eller flera av följande betalningssätt (anpassa efter verkligheten):
Kortbetalning (t.ex. Visa, Mastercard) ( vis kickar länk )
Swish
Faktura/delbetalning via betalpartner (t.ex. Qliro)
Förskottsbetalning/Bankgiro (för företag vid större beställningar)
Hyrköp ( enbart registrerade företag )
Genom att välja faktura/delbetalning godkänner du även betalpartnerns egna villkor. Kreditbedömning görs på alla köp där vi skall stå risk. Användning av UC eller liknande tjänst görs utan information vid order.
Företagskund: Betalningsvillkor för faktura kan vara t.ex. 10/30 dagar netto. Dröjsmålsränta och ev. påminnelseavgift enligt gällande räntelag och villkor.
5. Leverans
Normal leveranstid är 4–9 arbetsdagar från orderbekräftelse, under förutsättning att varan finns i lager. Vid hög belastning, helgdagar eller oförutsedda händelser kan leveranstiden bli längre.
Leverans sker normalt med:
Paket till ombud
Hemleverans
Företagspaket (för företagskunder)
Fraktkostnad visas i kassan innan köp.
5.1 Leveransförsening
Om leveransen försenas meddelar vi dig så snart som möjligt.
Privatperson: Vid väsentlig försening kan du ha rätt att häva köpet.
Företag: Vi ansvarar inte för indirekta följdskador på grund av försening. Eventuellt skadestånd är begränsat till ordervärdet om inte annat följer av tvingande lag.
5.2 Riskens övergång
Privatperson: Risken för varan övergår till dig när du fysiskt mottagit varan.
Företag: Risken övergår till företaget när varan överlämnats till fraktbolaget/speditören.
5.3 Outlösta paket
Om paket inte hämtas ut och går i retur till oss tar vi ut en avgift för frakt och hantering: [ 450 kr inkl moms].
Out-löst paket räknas inte som utövande av ångerrätt.
6. Ångerrätt (gäller endast privatperson)
Som privatperson har du 14 dagars ångerrätt vid distansköp enligt distansavtalslagen.
Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan.
Företagskund: Ångerrätt gäller normalt inte för företag, om inte annat avtalats skriftligt i anslutning till köpet.
6.1 Så utnyttjar du ångerrätten (privatperson)
Inom 14 dagar från att du mottagit varan ska du meddela oss att du vill ångra köpet, via e-post till info@nordas.se
Ange:
Namn
Ordernummer
Vilka varor du vill returnera
Du har därefter 14 dagar på dig att skicka tillbaka varorna efter att vi besvarat dig med nödvändig information. Produkt skall betalas om fakturan förfaller innan varan mottagits av oss, det är viktigt då du annars riskerar att få ytterligare kostnader som ej återbetalas.
6.2 Varans skick vid ångerrätt
Du får hantera varan för att fastställa dess egenskaper och funktion, ungefär som i en fysisk butik.
Om varan hanterats mer än nödvändigt (t.ex. betydande användning, skador, saknade delar/förpackning) har vi rätt till ett värdeminskningsavdrag på det belopp som återbetalas.
6.3 Returfrakt vid ångerrätt
Privatperson: Du står för returfrakten själv.
Returnera väl emballerat och spårbart med utkörning. Vi hämtar ej paket hos ombud!
Du ansvarar för varan tills den kommit fram till oss.
Returadress:
[Du får returadress när vi mottagit rätt infornation]
När vi mottagit och godkänt returen återbetalas beloppet inom skälig tid, senast 14 dagar från att vi mottagit varan och betömt dess säljbarhet.
6.4 Undantag från ångerrätten (privatperson)
Ångerrätten gäller inte för t.ex.:
Specialtillverkade eller kundanpassade produkter
Varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla
Förseglade varor av hälso-/hygieniska skäl där förseglingen brutits
Digitalt innehåll som levereras elektroniskt där utförandet påbörjats med ditt uttryckliga samtycke
7. Reklamation (fel i vara)
Om du anser att en vara är felaktig kan du reklamera den.
7.1 Privatperson
Som konsument har du rätt att reklamera fel i vara inom 3 år från att du fått varan.
Reklamation ska göras inom skälig tid efter att du upptäckt felet (reklamation inom 2 månader anses alltid vara i rätt tid).
7.2 Företag
För företag gäller köplagen och eventuella särskilda avtalade villkor. Reklamation ska ske utan oskäligt dröjsmål efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Reklamationsfristen och omfattningen av vårt ansvar kan således vara mer begränsad än för konsumenter. Betalning skall ske även om det finns skäl för reklamation eller transportskador, reklamation se ej som skälighet till att hålla hela eller delar av betalningen. Nordas förbehåller sig rätten att neka reklamationer och vidtaga åtgärder för att få betalt om finansella påtryckningar används i form av hållande av hela eller delar av skuldbelopp. Först vid full betalning kan reklamtion genomföras på ett korrekt sätt.
7.3 Så reklamerar du
Kontakta oss via e-post info@nordas.se och ange:
Ordernummer
Beskrivning av felet
Bilder eller video på felet
Vi återkommer med instruktioner, t.ex. om varan ska skickas in för bedömning.
Vid godkänd reklamation står vi normalt för returfrakt och åtgärdar felet genom:
reparation
omleverans (utbyte mot ny vara)
prisavdrag
återbetalning om ovanstående inte är möjligt
Val av åtgärd görs i samråd och enligt gällande lagstiftning.
8. Garanti (privatperson & företag)
Vi lämnar 24 månaders garanti på våra produkter, räknat från leveransdatum, om inget annat anges.
Garantin omfattar fabrikations- och materialfel vid normal och föreskriven användning. I första hand skickar vi delar som du själv byter ut, vi skickar inte tekniker eller betalar för tekninker. Vid beslut om tekniker så det Nordas som beställer och administrerar teknikern, kostnad för tekniker debiteras slutkund för all tid som ej härrör till att lösa felet. ( Ex. Restid, extra material etc. ) vid upptäckt att det är handhavandefel som ulöst problemet så faktureras slutkund full kostnad för tekniker och delar.
Garantin gäller inte:
Normalt slitage och förbrukningsdelar
Skador orsakade av felaktig montering, hantering eller användning
Skador p.g.a. yttre åverkan (t.ex. slag, fukt, korrosion, olyckor)
Skador p.g.a. bristande skötsel/underhåll
Skador efter eget ingrepp, modifieringar eller reparationer som inte är godkända av oss
Vid garantiärende ska du kontakta oss innan varan skickas in.
Observera: Garantin begränsar inte dina lagstadgade rättigheter som konsument (reklamation enligt konsumentköplagen).
UTÖKAD GARANTI! ( Endast företag )
Vid hyrköp så har du försäkrad utökad garanti som gäller hela avtalstiden. Denna garanti omfattas även av drulle försäkring och är mycket fördelaktig för dig som driver verksamhet.
9. Transportskador
Kontrollera alltid försändelsen vid mottagandet.
Om paketet är skadat vid utlämning ska du direkt anmäla skadan till ombudet/transportören och därefter kontakta oss.
Vid dold skada (upptäcks först efter uppackning) ska du kontakta oss så snart som möjligt ( senast inom 5 arbetsdagar ) och spara både emballage och vara tills ärendet är löst. Vid försenad anmälan riskerar du att förlora rätten till ersättning och hjälp.
10. Produktinformation
Vi strävar efter korrekta produktbeskrivningar, tekniska data och prisuppgifter, men reserverar oss för eventuella felaktigheter.
Färgnyanser kan upplevas olika beroende på skärm och inställningar, mindre avvikelser betraktas normalt inte som fel.
11. Ansvarsbegränsning
Privatperson: Vi ansvarar för fel i varor och eventuella skador i den utsträckning som följer av tvingande konsumenträttslig lagstiftning.
Företag:
Vi ansvarar inte för indirekta skador eller följdskador, såsom produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan ekonomisk följdskada.
Vårt samlade ansvar är i normalfallet begränsat till det belopp du betalat för den aktuella beställningen, såvida inte tvingande lag föreskriver annat.
12. Personuppgifter (GDPR)
Vi behandlar personuppgifter för att kunna:
Hantera beställningar och leveranser
Hantera betalningar, reklamationer och garantiärenden
Kommunicera med dig (orderbekräftelse, leveransinformation m.m.)
Vi följer gällande dataskyddslagstiftning (GDPR). Mer detaljerad information finns i vår Integritetspolicy, där vi beskriver:
Vilka uppgifter vi samlar in
Rättslig grund för behandlingen
Hur länge uppgifter sparas
Dina rättigheter (registerutdrag, rättelse, radering m.m.)
13. Cookies
Vi använder cookies för att webbutiken ska fungera samt för att förbättra användarupplevelsen (t.ex. varukorg, inloggning, statistik).
Mer information om vilka cookies vi använder finns i vår Cookiepolicy.
14. Tvister och tillämplig lag
Vid tvist följer vi svensk lag.
Privatperson: Du kan vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning av tvist. Vi följer ARN:s rekommendationer. Du kan även använda EU:s onlineplattform för tvistlösning (ODR).
Företag: Tvister prövas i första hand i allmän domstol med [Östersunds tingsrätt] som första instans, om inte annat avtalats.
Tillämplig lag är svensk rätt.